Forum Dołącz do nas - zarejestruj się! Uwaga! Ten serwis używa cookie -więcej-
» Kolarstwo szosowe | szosa

s24.pl > Kolarstwo > Kolarstwo szosowe

Źródło:  "Hellena Tour"
Czwartek, 9 kwietnia 2015

s24.pl/Dariusz Krzywański Jubileusz na Bursztynowym Szlaku

(Fot. s24.pl/Dariusz Krzywański)
Pożółkłe kartki okolicznościowych wydawnictw, często wykonywanych przy użyciu maszyny do pisania oraz kserokopiarki, czarno-białe wyblakłe fotografie, zachowane już w szczątkowej ilości, a przede wszystkim pamięć ludzka to źródło informacji o kolarskiej historii, jaką są wyścigi, których jubileuszowa 30. edycja rozegrana zostanie niebawem na drogach województw wielkopolskiego i łódzkiego.

Hellena Tour (Fot. Hellena Tour)


Był rok 1985, gdy doszło do połączenia dwóch Okręgowych Związków Kolarskich - Kaliskiego oraz Konińskiego. Aby przypieczętować owocną współpracę, padła propozycja przeprowadzenia kilkuetapowego wyścigu, który rozpoczynałby się w grodzie nad Prosną i kończył w Koninie, a w następnych sezonach kolejność ta ulegałaby zmianie.


Pomysłodawcą tej idei był Jan Świerczak, członek Zarządu KKS Włókniarz w Kaliszu. Do 1995 roku organizatorem Ogólnopolskich Wyścigów Kolarskich "Po Ziemi Kaliskiej i Konińskiej", nazywanych także krótko "Kalisz-Konin", był K-KOZKol, następnie zawody przygotowywało i przeprowadzało Kaliskie Towarzystwo Kolarskie. Nad pracami, związanymi z organizacją, czuwał zasłużony dla polskiego i kaliskiego kolarstwa trener Józef Jankowski.

Trudno jest na kilku stronach przypomnieć choćby najważniejsze wydarzenia i postacie, związane z obchodzącym jubileusz wyścigiem, niemniej w telegraficznym skrócie wróćmy do faktów sprzed lat. Wszystko rozpoczęło się 11 kwietnia 1986 roku w Kaliszu, gdzie rozegrano kryterium uliczne, inaugurujące I Ogólnopolski Wyścig Kolarski, składający się z trzech etapów.

Dwa dni później zmagania zakończyły się etapem z metą w Koninie, a triumfatorem zawodów został Sławomir Pietruszewski, zawodnik Orła Łódź. Pierwszym wyścigom "Kalisz-Konin" towarzyszyła rywalizacja w kategoriach młodzieżowych. Doświadczenia zdobywali w nich między innymi późniejsi szkoleniowcy oraz mechanicy KTK Kalisz. Byli wśród nich Krzysztof Dąbrowski, Ireneusz Matusiak, Krzysztof Perz czy Wojciech Pawlak - olimpijczyk z Barcelony.

Hellena Tour (Fot. Hellena Tour)


W drugiej edycji wyścigu, tym razem rozpoczynającego się w Koninie, skąd kolarze podążali do najstarszego miasta w Polsce, zwyciężył Adam Szafron (Gwardia Katowice), w kolejnych latach Marek Leśniewski (Romet Bydgoszcz), Zbigniew Rudyk (JZS Jelcz), ponownie Adam Szafron, Zbigniew Piątek (Korona Kielce), po raz pierwszy zawodnik kaliskiego klubu Radosław Bączak (Hellena), Marek Wrona (Moto Jelcz Laskowice) oraz Piotr Wadecki (Petrochemia Telekomunikacja S.A. Płock).

Wśród uczestników zmagań nie brakowało zawodników, reprezentujących zagraniczne kluby, głównie z Czech i Niemiec, ale także Białorusi, Danii, Holandii, Łotwy, Rosji, Słowacji, Ukrainy czy Włoch. Pierwszym triumfatorem spoza Polski w Wyścigu "Kalisz-Konin" był Czech Petr Konecny (Tico Praga), a miało to miejsce w 1995 roku.

W klasyfikacji generalnej wyprzedził on Łotysza Romansa Vainsteinsa oraz Grzegorza Gronkiewicza (KS Zibi Casio Kolejarz). Bohaterem dwóch następnych edycji wyścigu był Litwin Raimondas Rumsas (ZGK Mróz Borek Wielkopolski). W 1998 roku swój sukces powtórzył Zbigniew Piątek (PKS Irena Zepter), a w pierwszej piątce klasyfikacji końcowej znalazło się aż trzech zawodników Sprandi Wulkan Częstochowa, wśród nich Piotr Zaradny, obecnie trener KTK Kalisz i Wojciech Pawlak, szkoleniowiec Domin Sport.

Przez kolejne cztery sezony triumfatorami zmagań byli szosowcy ZGK Mróz - Piotr Wadecki, Eugen Wacker, Bogdan Bondariew oraz Raimondas Vilcinskas. Ukrainiec Andriv Grivko okazał się najlepszym zawodnikiem wyścigu w 2003 roku. Tuż za nim uplasowało się trzech kolarzy Mikomax - wychowanek KTK Kalisz Tomasz Lisowicz, Wojciech Pawlak i Artur Karasiński, czwarty był Mateusz Taciak z KTK Bike Sport Kalisz, który karierę sportową rozpoczynał w UKS Jedynka Limaro Kórnik. Rok później był on już drugi w klasyfikacji generalnej, przegrywając tylko o cztery sekundy z Arturem Karasińskim.

Następny wyścig należał do Tomasza Lisowicza, startującego w grupie Knauf, w kolejnym zwyciężył jego klubowy kolega Krzysztof Jeżowski, a w kategorii orlików Bartłomiej Matysiak, wychowanek KTK, reprezentujący Legię Bazyliszek.

W roku 2007 na liście triumfatorów pojawił się po raz pierwszy kolarz grupy CCC Polsat Polkowice. Był nim Tomasz Kiendyś. W polkowickiej ekipie startował wtedy Tomasz Lisowicz, który zajął trzecie miejsce, a wyprzedził go Błażej Janiaczyk (Action Uniqa). Następnie do grona najlepszych w historii tych zawodów dopisani zostali Krzysztof Jeżowski oraz Łukasz Bodnar. Znakomitą passę CCC przerwał w 2010 roku Wojciech Ziółkowski z DHL Author. Wtedy też wśród młodzieżowców bezkonkurencyjny okazał się reprezentant KTK Kalisz Piotr Kasperkiewicz, podobnie zresztą, jak rok wcześniej. W klasyfikacji generalnej elity zajął on wysoką piątą lokatę.

Regularnie na kalisko-konińskiej trasie zaczęli pojawiać się zawodnicy Dukli Praga, trenowani przez Josefa Kratinę. Podczas 27. edycji wyścigu zwyciężył właśnie zawodnik tej ekipy Vojtech Hacecky. W kategorii orlików dwa czołowe miejsca zajęli wtedy kolarze KTK - Mateusz Nowak i Kornel Sójka. Powtórzyli oni swój sukces rok później, a pierwszy z nich awansował nawet o dwa miejsca w elicie, plasując się na znakomitej trzeciej pozycji. Najszybciej czteroetapową trasę przejechał Marek Rutkiewicz (CCC Polsat Polkowice), wyprzedzając klubowego kolegę Grzegorza Stępniaka.

Aż trzech szosowców CCC stanęło na podium w 2013 roku. Byli to Jarosław Marycz, Mateusz Taciak i Marek Rutkiewicz. Wśród rywalizujących ekip znalazła się holenderska grupa młodzieżowa De Jonge Renner. Jednym z jej reprezentantów był Przemysław Kasperkiewicz, w poprzednim sezonie występujący jeszcze w swoim macierzystym klubie KTK Kalisz. Sklasyfikowany on został na wysokim czwartym miejscu, wśród orlików nie miał sobie równych.

W poprzedzającym jubileusz wyścigu triumfował Kamil Gradek (BDC MarcPol), drugie miejsce zajął Frantisek Sisr (Dukla Praga), trzecie Adam Stachowiak, a szóste Eryk Latoń (obaj BDC MarcPol), który przygodę z kolarstwem rozpoczynał w KTK Kalisz.

Hellena Tour (Fot. Hellena Tour)


Ogólnopolski Wyścig Kolarski "Po Ziemi Kaliskiej i Konińskiej" w 2006 roku zmienił swoją nazwę na Ogólnopolski Wyścig Kolarski Szlakiem Bursztynowym "Energa Tour" i pod nią odbywał się przez dwa sezony. Później nazwa znów uległa zmianie, tym razem na Ogólnopolski Wyścig Kolarski Szlakiem Bursztynowym "Hellena Tour". Tak jest do dziś, a produkująca doskonale znane napoje firma nadal wspiera organizatorów kolarskich zawodów, otwierających etapowy sezon w kraju.

Przez pierwsze lata 3-etapowy wyścig rozgrywany był w ciągu trzech dni, ale i to uległo modyfikacji. Wkrótce wprowadzono dodatkowy etap, nie wydłużając przy tym czasu trwania zmagań. W latach 90-tych zdarzały się wyścigi, składające się z siedmiu odsłon i trwające cztery dni. W ostatnich latach znów powrócono do trzydniowej formuły zmagań. Rozpoczyna je piątkowy etap w Warcie, następnego dnia rozgrywana jest jazda indywidualna na czas w Opatówku, a później kolarze pokonują trasę z Kalisza do Kazimierza Biskupiego. W niedzielę wyścig kończy etap z metą w Kaliszu.

Poza Kaliszem i Koninem miejscowościami etapowymi były między innymi Błaszki, Godziesze Wielkie, Kazimierz Biskupi, Kępno, Kobyla Góra, Opatówek, Ostrzeszów, Pleszew, Poddębice, Stawiszyn, Warta, Wieluń, Wieruszów, Zgierz, Żelazków i Żerków. Od 2006 roku wyścig odbywa się już nie tylko na drogach województwa wielkopolskiego, ale również województwa łódzkiego.

Hellena Tour (Fot. Hellena Tour)


W pierwszym wyścigu "Kalisz-Konin" uczestniczyło 81 zawodników, później frekwencja rosła, aby w 2001 roku osiągnąć liczbę 161. Nie był to jednak rekord tych zawodów. Po nieco gorszych latach 2007-2010, gdy startujących było poniżej stu, stały się one znów popularne wśród polskich i zagranicznych ekip. W 2012 roku na starcie pierwszego etapu stanęło 180 kolarzy.

Bursztynowy tour na stałe wpisał się do krajowego kalendarza kolarskiego. Corocznie w jego przygotowaniu uczestniczy ponad sto osób z Komitetu Honorowego, Komitetu Organizacyjnego oraz Komitetów Etapowych. Ich zaangażowanie i doświadczenie przekładają się na wysoki poziom tych zawodów, przeprowadzanych sprawnie i znakomicie promujących kolarstwo.

Twoja ocena:

 

Średnia ocena:

głosów: 3

Nie ponosimy odpowiedzialności za treść komentarzy

Sondaż
Czy uważasz, że Tour de Pologne kobiet to dobry pomysł?
Tak, to znakomity pomysł, dzięki któremu kolarstwo kobiet w Polsce wiele zyska! Nie wiem, wszystko zależy jakie gwiazdy będą przyjeżdżać do Polski... Nie, ale tylko dopóki nie wejdzie do kalendarza najwazniejszych wyścigów kobiet na świecie To się nie uda